úterý 30. června 2015

Letní jahodové mámení

Tak máme tu léto a mne popadlo letní mámení ve formě zavařování, respektive džemy. Sice je moc nejím (kvůli figuře :-D), ale když už mám raději domácí produkt :-P. Tak jsem si řekla, že letos poprvé zkusím své první džemy. Naštěstí bydlím v Brně, takže mi stačí zaběhnout pro ovoce na zdejší Zelný rynek ;-), když už jej nemůžu získat od mamky ze zahrady.






Prvním džemem, který jsem zkoušela je jahodovo-rebarborový džem (trošku jsem mamce oškubala rebarboru :-D)

Postup je jednoduchý, chuť mírně kyselkavě pikantní, což pro sladší pečivo či pečení, je krásně vyvažující ;-) Stačí si připravit:

500g jahod
500g rebarbory
500g cukru - za mne tedy třtinový
10g přírodního pektinu v případě nouze želírující přípravek 1:1 např. Gelfix

Jahody a rebarboru očistíme, omyjeme, usušíme a nakrájíme na menší kousky, zasypme půlkou cukru a za stálého míchání pomalu povaříme, aby se nám částečně jahody s rebarborou rozvařili. Pokud chcete hladký džem použijte tyčový mixér a směs rozmixujte, pokud jako já máte rádi kousky stačí použít šťouchadlo na brambory ;-). Pektin smícháme se zbylým cukrem a za stálého míchání vsypeme do směsi a vaříme cca 5 minut. Po 5 minutách zkusíme talířkový test, kdy lžíci odebereme trochu džemu a dáme na vychlazený talířek. Po vychladnutí by se směs měla spíše táhnout. Poté můžeme plnit do dobře umytých a suchých sklenic, které zavíčkujeme a postavíme na víčko a necháme vychladnout ;-)

Druhý džem jsem dělala s ohledem na přítele a jeho chutě. Ostrost tohoto jahodového džemu s chilli je přímo úměrná druhu a pálivosti chilli papričky a vašich chuťových pohárků. Pro lepší orientaci, či pro milovníky chilli doporučuji stránku http://www.seminka-chilli.cz/, kde si jistě vyberete ;-) Recept je převzatý ze stránky http://www.korunnicukr.cz/ ;-)

1kg jahod
1 malá chilli paprička (no já bych dala víc, nebo jiný druh, než jsem měla, ale jak říkám hlavně dle chuti ;-))
1 lžička čerstvě nastrouhaného zázvoru
500g želírujícího cukru 2:1
1 lžičku hrubě mletého pepře (za mne růžového a prohnaného přes hmoždíř)

Jahody omyjeme, necháme oschnout, pak očistíme. polovinu rozmixujeme, zbytek nakrájíme na kousky. Chilli papričku zbavíme semínek, jemně ji nasekáme a přidáme se zázvorem k jahodám. Přisypeme cukr a za stálého míchání přivedeme k varu. Vaříme 7 minut, pak provedeme želírující zkoušku. Nakonec okořeníme pepřem. Horký džem plníme do sklenic a dobře zavíčkuje a obrátíme vzhůru nohama a necháme vychladnout.


Žádné komentáře:

Okomentovat